Managementul educational este stiinta si arta de a pregati resursele umane, de a forma personalitati potrivit unor finalitati solicitate de societate si acceptate de individ. Managementul sistemului si al institutiilor de invatamant cuprinde: formularea clara a finalitatilor, proiectarea retelei institutionale, elaborarea continuturilor invatarii, asigurarea cadrului legislativ-normativ, formarea initiala si pe parcurs a personalului de conducere si instruire, stabilirea unor tehnici de evaluare care sa permita reglarea pe parcurs a sistemului si procesului de invatamant si optimizarea rezultatelor.
Managementul educational depinde de respectarea unor cerinte de baza: prioritatea calitatii, claritatea obiectivelor, motivarea si participarea factorilor implicati, utilizarea rationala a resurselor si a elementelor educatiei, adaptarea continua a proceselor la rezultate.
El reprezinta o metodologie de abordare globala, optima, strategica a activitatii de educatie, ansamblul de principii si functii, de norme si metode de conducere care asigura realizarea obiectivelor sistemului educativ (in ansamblu sau la nivelul elementelor componente). Sistemul managerial are obiective ierarhizate, principii de eficienta si calitate, functii specifice, elemente strategice, afirmarea creativitatii in solutionarea situatiilor, abordare interdisciplinara si sistemica, cercetari fundamentale. Se diferentiaza de managementul general prin raportare specifica la finalitatile educatiei, la continut, la resursele umane antrenate, la activitatile centrate pe informare, comunicare si participare prin strategii educationale specifice, la comportamentele actorilor implicati (bazate pe motivatie, responsabilitate, cooperare, logica, afectivitate). Managementul educational implica stapanirea teoriei, metodologiei, a principiilor, o anumita mentalitate, o maniera proprie, o arta de dirijare, antrenare a resurselor.
Intre caracteristicile managemetului educational se inscriu:
- complexitatea actiunilor ce asigura functionarea optima a sistemului educational (planificare, decizie, coordonare, control, strategii si metodologii educationale), si dimensiunea interdisciplinara implicata de problematica educationala,
- caracterul participativ generat de implicarea activa a tuturor actorilor (elevi, profesori, parinti, etc.),
- structurarea problematicii educationale, a procesului si a factorilor educationali dupa particularitatile colectivitatii,
- realizarea la nivel macropedagogic (managementul institutiilor scolare) si la nivel micropedagogic(managementul clasei),
- precizeaza reguli, conditii si principii specifice care orienteaza in elaborarea programelor manageriale educationale,
- este dinamic atat in ceea ce priveste bazele teoretice cat aplicatiile in domeniu, prezinta deschidere si spre alte domenii,
- are caracter sistemic si este integrativ intrucat sintetizeaza specific date din domenii conexe,
- este prospectiv pentru ca anticipeaza pe baza tendintelor de evolutie a sistemului
- este indicativ-instrumental pentru ca arata cum trebuie realizate obiectivele, respectate principiile, aplicate metodologiile,
- este multifunctional prin descrierea, utilizarea si aplicarea mai multor roluri, atributii, operatii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu